The Lost Interview (8)

The Eight Greatest Quotes from Steve Jobs: The Lost Interview

1. 製品に体現されたカルチャー

1. Culture in the Products

マイクロソフトの唯一の問題はセンスがないことだ。彼らにはまったくセンスがない。それも少々なんてものではない。とことんないなのだ。彼らはオリジナルなアイデアを思いつかず、自社の製品にカルチャーをほとんど持ち込まない。どうしてそれが重要なのかと尋ねるかもしれない。プロポーショナルフォントは植字や美しい書籍から生まれた。アイデアはそこから生まれたのだ。もしマックが存在しなかったら、決してそれが製品に反映されることはなかっただろう。

“The only problem with Microsoft is that they just have no taste. They have absolutely no taste, and I don’t mean that in a small way, I mean that in a big way. They don’t think of original ideas and they don’t bring much culture into their product. You say, why is that important? Proportionally spaced fonts come from type-setting and beautiful books, that’s where one gets the idea. If it weren’t for the Mac, they would never have that in their products.

だから自分は悲しく思う。マイクロソフトが成功したからではない。マイクロソフトが成功したことには何ら問題はない。成功の大半は自ら勝ち取ったものだ。私が問題にしているのは、彼らが三流の製品しか作れないという事実だ。彼らの製品には精神がない。その製品には啓蒙の精神がない。とてもありきたりなのだ。さらに悲しいことは、その顧客の多くがこのような精神を持ち合わせていないことだ。然るに我が種族を増やすためなら、ベストのものを広めて、誰もがより優れたもので育ち、より優れたものが持つ繊細さを理解できるようにする。なのにマイクロソフトはマクドナルドに過ぎないのだ。

So I’m saddened—not by Microsoft’s success, I have no problem with their success. They’ve earned their success, for the most part. I have a problem with the fact that they just make really third-rate products. Their products have no spirit to them. They have no spirit of enlightenment about them. They are very pedestrian. And the sad part is that a lot of customers don’t have a lot of that spirit either. But the way we’re gonna ratchet up our species is to take the best and spread it around everybody so that everybody grows up with better things and starts to understand the subtlety of these better things. And Microsoft’s just McDonald’s.”